https://srl.si/ojs/srl/issue/feedSlavistična revija2025-11-19T09:20:27+01:00Dejan Gabrovšekurednistvo@srl.siOpen Journal Systems<p><em>Slavistična revija</em> sprejema izvirne in še neobjavljene znanstvene in strokovne članke s področij slovenističnega oz. slavističnega jezikoslovja in literarne vede ter iz sorodnih strok, <strong>ki niso v uredniški presoji za nobeno drugo publikacijo</strong>. Članki so v slovenščini, izjemoma tudi v drugih slovanskih in svetovnih jezikih.</p> <p><strong>Izdajatelj revije je</strong> <a href="https://zdsds.si">Slavistično društvo Slovenije</a>.</p>https://srl.si/ojs/srl/article/view/4247Tekst in podtekst v Bartolovi kritiki Vidmarjevih Literarnih kritik2025-04-12T07:25:55+02:00Tomo Virktomo.virk@guest.arnes.si<p>Vladimir Bartol je leta 1952 objavil obsežno oceno »Literarnih kritik« Josipa Vidmarja. V njej je podrobno obravnaval tudi nekatera splošna vprašanja literarnega kritištva in zgodovinopisja. Ta razprava poskuša ob pomoči Bartolovih dnevniških zapiskov pokazati, da se za Bartolovim navzven nevtralnim diskurzom skriva osebno motivirana vizija preoblikovanja literarne zgodovine v tem duhu, da bo lahko ustrezno ovrednotila njegov lasten literarni opus.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Tomo Virkhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4252Dogodek v poeziji Maje Vidmar, Alojza Ihana in Uroša Zupana2025-07-15T11:53:33+02:00Manja Ocepekmocepek8@gmail.com<p>Članek se ukvarja z vprašanjem prisotnosti dogodkov v liriki. Prinaša nekatere novejše teoretične poglede na to kategorijo in jih aplicira na izbrano poezijo najvidnejših pripadnikov generacije pesnikov, rojenih okrog leta 1960 – Maje Vidmar, Alojza Ihana in Uroša Zupana –, v zvezi s katerimi se pogosteje pojavlja oznaka o narativnosti, ki je del širše diskusije o pripovednem obratu sodobne (slovenske) poezije. Izkaže se, da je zanimanje za pripovedne strategije, predvsem dogodek in z njim povezano zgodbo, opazno pri vseh treh avtorjih, a njihova poezija – kljub narativizaciji – zaradi vloge, ki jo pridobivajo v njej predstavljeni dogodki, ostaja primarno lirska. Izsledki analize ponujajo sklep, da je narativnost mogoče razumeti kot eno izmed skupnih točk sicer heterogene, sinkretične, s pluralizmom avtopoetik zaznamovane slovenske poezije ob njenem vstopu v novo tisočletje.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Manja Ocepekhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4238Kaj je novega v avtobiografiji? Kulturni prelom v poljskih literarnih raziskavah in osebnodokumentarna literatura2025-04-12T07:22:42+02:00Michał Kopczykmkopczyk@ubb.edu.pl<p>Prispevek obravnava nekatere pojave s področja avtobiografije, kot jih vidi poljska literarna veda oz. tisti njen del, ki uporablja metodološke postopke, izoblikovane v okviru kulturne literarne teorije. Avtor skuša predstaviti značilne elemente avtobiografije ter preobrazbe, ki so se zgodile na tem področju, in ugotavlja, da je v njem prišlo do oživitve, kar kažejo vse številnejše objave avtobiografij, pa tudi rastoče zanimanje literarnih raziskovalcev za to obliko literarne izpovedi. V prispevku so prikazana najpomembnejša načela kulturne literarne teorije ter po avtorjevi oceni najzanimivejši primeri njene uporabe pri analizi avtobiografskega gradiva.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Michał Kopczykhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4259Образ железной дороги в романе М. Степановой Фокус2025-04-12T07:40:35+02:00Наталья Ковтунnkovtun@mail.ru<p>В статье рассматривается образ железной дороги – структурообразующий в романе М. Степановой <em>Фокус</em> (2024). Он выступает как элемент системы языка, представленный в интертекстуальном поле, связанный с освоением формы времени. Ключевыми здесь стали темы путешествия, театра, языка. Сюжет путешествия реализуется как движение по Лабиринту бессознательного, внутри Мировой Библиотеки и как аналог письма. Образ героини отличают приметы Трикстары, исследующей перспективы человека цивилизованного в абсурдном настоящем. На уровне нарративной стратегии персонаж наделяется свободой воли и преодолевает замысел автора. Отсюда же множественность аналогий известных сюжетов в поисках выхода из текста. Рассказанная в романе история становится только поводом для самостоятельных ассоциаций читателя, создающего свою версию текста.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Natalia Kovtunhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4265Maksim Gorki – dramatik ruske revolucije na slovenskih odrih2025-05-26T17:34:17+02:00Gašper Trohagasper.troha@slogi.si<p>Prispevek analizira recepcijo dram <em data-start="112" data-end="120">Na dnu</em> in <em data-start="124" data-end="138">Otroci sonca</em> Maksima Gorkega. S pomočjo natančnega branja obeh dramskih besedil ter analize kritiških odmevov njunih uprizoritev oriše razvoj recepcije, ki se je gibala od navdušenega sprejemanja do spoznanja o neaktualnosti te dramatike.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Gašper Trohahttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4171Корпусная лингвистика, частотная и толковая лексикография: векторы взаимодействия2025-01-19T11:00:29+01:00Нина Мечковскаяnina.mechkovskaya@gmail.com<p> </p> <p> </p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Nina Mečkovskajahttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4273О прагматике числовой приблизительности (на материале русского языка)2025-07-12T17:24:45+02:00Максим Душкинmaksim.duszkin@ispan.waw.pl<p>В статье будут рассмотрены некоторые прагматические закономерности в использовании сочетаний так называемых показателей приблизительности с названиями чисел (напр. <em>примерно триста тысяч километров</em>, <em>около двадцати человек</em>, <em>свыше ста тридцати раз</em>). Анализ проводится на материале русского языка, но можно предполагать, что выводы могут носить и более универсальный характер, т. е. описанные прагматические особенности приблизительных числовых определений наблюдаются и в других языках.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Максим Душкинhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4274Frazeološke konstrukcije – teoretični in leksikografski vidik2025-07-12T17:28:29+02:00Natalija Ulčniknatalija.ulcnik@um.siVida Jesenšekvida.jesensek@um.si<p>V prispevku so obravnavane t. i. frazeološke konstrukcije (npr. <em>X vseh X</em>,<em> X ni Y</em>), ki se jim frazeologija v zadnjem obdobju intenzivneje posveča pod vplivom konstrukcijske slovnice, v slovenistiki pa jim še ni bila namenjena opaznejša raziskovalna pozornost. Prispevek podaja teoretična izhodišča za raziskovanje teh frazeoloških enot z modelno skladenjsko zgradbo, izpostavlja njihove definicijske lastnosti in razmerje do sorodnih enot, analizira pa tudi njihovo vključenost v slovenske leksikografske vire.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Natalija Ulčnik, Vida Jesenšekhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4269Основні тенденції в уживанні числівників в українській мовній практиці ХХІ сторіччя2025-06-21T09:32:52+02:00Лариса Колібабаkolibaba79@gmail.com<p>У статті комплексно проаналізовано основні тенденції в уживанні числівників в українській мовній практиці І чверти ХХІ сторіччя. Виокремлені тенденції поділено на дві групи: 1) позитивні; 2) негативні. До позитивних тенденцій уналежнено активізацію використання форм із закінченнями <em data-start="556" data-end="561">-ох</em>, <em data-start="563" data-end="568">-ом</em> у непрямих відмінках власне-кількісних числівників, розширення сполучуваности збірних числівників з іменниками всіх родів, замінювання прийменникових форм місцевого відмінка числівниками у формі родового відмінка без прийменника в часових конструкціях. Як негативні тенденції витлумачено узгодження числівників два, три, чотири в називному відмінкові множини з іменниками чоловічого роду ІІ відміни на <em data-start="971" data-end="975">-а</em> (<em data-start="977" data-end="981">-я</em>), поєднання кількісних числівників з іншомовним компонентом <em data-start="1042" data-end="1048">тop-</em>, неправильне називання календарних років, порушення норм від- мінювання числівників – назв сотень. Зроблено спробу оцінити зміни у використанні числівників з погляду їхньої відповідности історично сформованим граматичним особливостям української літературної мови та практичної доцільности.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Larysa Kolibabahttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4278Intenziteta jezika v slovenščini in nekaterih drugih južnoslovanskih jezikih2025-07-26T09:13:34+02:00Vesna Mikoličvesna.mikolic@zrs-kp.si<p>V prispevku nas zanimata naklonskost in intenziteta jezika v južnoslovanskih jezikih (slovenščini, bosanščini, hrvaščini, srbščini in črnogorščini). Raziskava na osnovi korpusnega pristopa izhaja iz teoretskih izhodišč pragmatike in medkulturne pragmatike. S pomočjo korpusov spletnih besedil omenjenih jezikov, zbranih v okviru središča znanja CLARIN za južnoslovanske jezike (CLASSLA), je bila opravljena primerjalna lingvistična analiza z namenom prepoznavanja jezikovnih sredstev in komunikacijskih vzorcev, povezanih z intenziteto jezika. Primerjalna študija je pokazala, da se v jezikih BHSČ krepilci uporabljajo pogosteje, šibilci pa redkeje kot v slovenščini, kar nakazuje visoko intenziteto spletnih besedil v teh jezikih. Kljub manjši splošni rabi krepilcev v slovenščini pa pogostost krepilcev v oglaševalskih in mnenjskih besedilih kaže, da je tudi za slovensko spletno komunikacijo značilna visoka intenziteta jezika.</p>2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Vesna Mikoličhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4267Silvija Borovnik, 2022: Ugledati se v drugem. Slovenska književnost v medkulturnem kontekstu.2025-06-06T13:32:54+02:00Janja Vollmaier Lubejjanja.vollmaierlubej@ff.uni-lj.si2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Janja Vollmaier Lubejhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/427523. mednarodna znanstvena konferenca Komisije za besedotvorje pri Mednarodnem slavističnem komiteju Stopenjsko besedotvorje2025-07-14T21:35:52+02:00Boris Kernboris.kern@gmail.com2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Boris Kernhttps://srl.si/ojs/srl/article/view/4277Marko Jesenšek, 2024: Imenitnost slovenskega jezika2025-07-20T18:27:30+02:00Marija Švajncermarija.svajncer1@gmail.com2025-11-19T00:00:00+01:00Avtorske pravice (c) 2025 Marija Švajncer