Prostori Cankarjeve dramatike
Ključne besede:
Ivan Cankar, struktura dramskega prostora, Deželno gledališče, didaskalije, scenografijaPovzetek
V prispevku analiziramo različne koncepte prostora v Cankarjevi dramatiki: prostor nastanka in njegove odmeve v dramskih besedilih, prostor uprizoritve in s tem povezane konvencije dramskega pisanja ter strukturo dramskega prostora z vidika interpretacije dramskih besedil. Cankar je zavračal bralne drame, pred očmi je imel tudi vizualno, odrsko, prostorsko dimenzijo gledališča.
Literatura
Elaine Aston, George Savona, 1991: Theatre as sign-system: a semiotics of text and performance. London: Routledge.
Almir Bašović, 2013: Čehov in prostor. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko (Knjižnica MGL, 160).
France Bernik, 2006: Ivan Cankar. Maribor: Študentska založba Litera.
Ivan Cankar, 1967: Zbrano delo 3. Ur. Dušan Moravec. Ljubljana: DZS.
Ivan Cankar, 1968: Zbrano delo 4. Ur. Dušan Moravec. Ljubljana: DZS.
Ivan Cankar, 1969: Zbrano delo 5. Ur. Dušan Moravec. Ljubljana: DZS.
Ivan Cankar, 1971: Zbrano delo 27. Ur. Jože Munda. Ljubljana: DZS.
Ivan Cankar, 1972: Zbrano delo 28. Ur. Jože Munda. Ljubljana: DZS.
Tine Debeljak, Mihael Glavan, 2018: Šopek Cankarjevih pisem iz Slovenskih goric na Rožnik. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Miran Hladnik, 2012: Prostor v slovenskih literarnovednih študijah: kritične izdaje klasikov. Slavistična revija 60/3. 271–82.
Meta Hočevar, 1998: Prostori igre. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko (Knjižnica MGL, 127).
Marko Juvan, 2013: Prostorski obrat, literarna veda in slovenska književnost: uvodni zaris. Primerjalna književnost 36/2. 5–26.
Taras Kermauner, 1979: Cankarjeva dramatika. Ljubljana: razmnožil Rupert Klampfer.
France Koblar, 1973: Slovenska dramatika, druga knjiga. Ljubljana: Slovenska matica.
Gregor Kocijan, 1999: Cankarjev prostorski trikotnik. Jezik in slovstvo 44/7–8. 269–71.
Janko Kos, 2001: Primerjalna zgodovina slovenske literature. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Lado Kralj, 1998: Drama in prostor. Primerjalna književnost 21/2. 75–96.
Lado Kralj, 1999: Maeterlinckov model moderne drame. Simbolistična dramska tehnika. Primerjalna književnost 22/2. 13–33.
Gay McAuley, 1999: Space in Performance. Making Meaning in the Theatre. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Urška Perenič, 2016: Prostor književnikov: kraji bivanja in službovanja in središča nacionalne literarne kulture. Prostori slovenske književnosti. Ur. Marko Juvan. Ljubljana: Založba ZRC (Studia litteraria, 20). 67–97.
Mateja Pezdirc Bartol, 2007: Recepcija drame: procesi gledanja, gledališki prostor in pojem distance. Primerjalna književnost 30/1. 191–201.
Mateja Pezdirc Bartol, 2016: Navzkrižja svetov: študije o slovenski dramatiki. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.
Mateja Pezdirc Bartol, 2018: Dramatika. Ivan Cankar: literarni revolucionar. Ur. Aljoša Harlamov. Ljubljana: Cankarjeva založba. 142–99.
Dušan Pirjevec, 1986: Hlapci, heroji, ljudje. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Denis Poniž, 2006: Ivan Cankar, Lepa Vida: poskus interpretacije. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej.
Jens Roselt, 2014: Fenomenologija gledališča. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko (Knjižnica MGL, 162).
Patrice Pavis, 1997: Gledališki slovar. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko (Knjižnica MGL, 124).
Tomaž Toporišič, 2018: Cankar, naš pohujšljivi sodobnik. Gledališki list. Ljubljana: SNG Drama Ljubljana, MGL, Cankarjev dom. 22–31.
Anne Ubersfeld, 2002: Brati gledališče. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko (Knjižnica MGL, 135).
Štefan Vevar, 2017: Mejniki v razvoju Dramatičnega društva v Ljubljani (1867–1918). Začetki in dosežki slovenskega gledališča moderne dobe: ob 150-letnici ustano¬vitve Dramatičnega društva v Ljubljani. Ur. Štefan Vevar, Barbara Orel. Ljubljana: Slovenski gledališki inštitut. 12–33.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Slavistična revija (http://www.srl.si) is distributed under
Creative Commons, attribution 4.0 international.
Slavistična revija publishes fully open access journals, which means that all articles are available on the internet to all users immediately upon publication. Non-commercial use and distribution in any medium is permitted, provided the author and the journal are properly credited.