Razvoj naslovja v slovenskih tiskanih in spletnih medijih: jezikovna, stilna in medijska preobrazba
DOI:
https://doi.org/10.57589/srl.v73i4.4282Ključne besede:
naslovi, poročevalstvo, digitalizacija, tabloidizacija, jezikoslovjePovzetek
Raziskovanje naslovov v slovenskem poročevalstvu se je začelo v 70. letih z raziskavami Toma Korošca, ki je naslovom pripisal ključno vlogo zaradi njihove vizualne in jezikovne izrazitosti. Naslovi so namenjeni hitremu informiranju in pritegovanju pozornosti, kar je bilo pomembno že ob prelistavanju časopisov, danes pa še bolj ob preletavanju spletnih portalov. Z razvojem medijev, komercializacijo in digitalizacijo se spreminjajo njihova struktura, dolžina in jezikovne izbire. Razvoj naslovja odraža tehnološke in družbeno-kulturne spremembe, zaradi česar je pomemben kazalnik razvoja poročevalstva. Prispevek združuje pregled zgodovinskega razvoja naslovja, vpliv tabloidizacije in digitalizacije ter slovenskih jezikoslovnih raziskav tega pojava.
Literatura
Linda Ali, Audun Farbrot, 2013: What makes you click? The effect of question headlines on readership in computer-mediated communication. Social Influence 9/4. 289–99. Tudi na spletu.
Domen Anderle, 2024: Naslovje v spletnih medijih: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.
Josef Václav Bečka, 1973: Jazyk a styl novin. Praga: Novinař. (Knihovnička Novináře, 3).
Jonas Nygaard Blom, Keneth Reinecke Hansen, 2015: Click bait: Forward-reference as lure in online news headlines. Journal of Pragmatics 76. 87–100. Tudi na spletu.
Harald Burger, 1990/1989: Sprache der Massenmedien. Sammlung Göschen 2225. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Peter Dahlgren, 1996: Media Logic in Cyberspace: Repositioning Journalism and its Publics. Javnost 3/3. 59–72.
Dimitrios Giomelakis, Andreas Veglis, 2015: Employing Search Engine Optimization Techniques in Online News Article. Studies and Media Communication 3/1. 22–33. Tudi na spletu.
Kristina Gligorić, George Lifchis, Robert West, Aston Anderson, 2023: Linguistic effects on news headline success: Evidence from thousands of online field experiments (Registered Report). PloS ONE 18/3. e0281682. Tudi na spletu.
Gabriele Hooffacker, 2022: Online journalism. Wiesbaden: Palgrave Macmillan.
Špela Horvat, 2017: Jezikovne prvine spletnega novinarstva: primerjava tiskanega in spletnega medija: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.
Monika Kalin Golob, 1998: Jezikovno-stilni razvoj v slovenskih poročevalnih besedilih do začetka 20. stoletja: Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Monika Kalin Golob, 2003: H koreninam slovenskega poročevalnega stila. Ljubljana: Jutro.
Monika Kalin Golob, 2003a: Stil in novinarski škandal. Teorija in praksa 40/2. 229–44. Tudi na spletu.
Monika Kalin Golob, 2004: Moč jezika – izbor dejstev in besed. Teorija in praksa 41/3–4. 703–11. Tudi na spletu.
Monika Kalin Golob, 2006: Stilistika poročevalstva in poročevalski stil: od prvih dnevnikov do tabloidizacije medijev. Slovensko jezikoslovje danes. Ur. Ada Vidovič-Muha. Ljubljana: Slavistično društvo Slovenije. 281–92.
Monika Kalin Golob, 2007: Zgodba s prve strani: jezikovnostilna analiza. Slavistična revija 55/1–2. 169–80.
Monika Kalin Golob, 2008: Naslovje v slovenskih tiskanih medijih: od izbesedilnih panaslovov do interpretativnih čeznaslovov. 44. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. Slovenski jezik, literatura, kultura in mediji. Ur. Mateja Pezdirc Bartol. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 15–23. Tudi na spletu.
Monika Kalin Golob, 2025: Naslovje in naslovi novinarskih besedil v digitalni dobi: napovedniki, dražilniki, klikolovniki. Novinarstvo na prelomnicah. Znanstvena monografija ob 60-letnici študija novinarstva v Sloveniji. Ur. Igor Vobič, Jernej Amon Prodnik. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 307–335.
Monika Kalin Golob, Melita Poler Kovačič, 2005: Med novinarskim stilom in etiko: senzacionalizem brez meja. Družboslovne razprave 21/49–50. 289–393. Tudi na spletu.
Ana Kenk, 2025: Naslovje v spletnih medijih: študija primera portala Planet Siol.net: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani.
Tomo Korošec, 1976: Poglavja iz strukturalne analize slovenskega časopisnega stila: Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Tomo Korošec, 1977: K tipologiji časopisnih naslovov. Slavistična revija 25/1. 21–54.
Tomo Korošec, 1978: Obnovitve v časopisnih naslovih. Slavistična revija 26/2. 147–60.
Tomo Korošec, 1987: Zastrti časopisni naslovi. Jezik in slovstvo 33/5. 137–42.
Tomo Korošec, 1990: Časopisni nadnaslovi v sodobnih slovenskih dnevnikih: tipološka razvrstitev. Slavistična revija 38/3. 209–19.
Tomo Korošec, 1990a: Izpustni časopisni naslovi. Slavistična revija 38/4. 341–9.
Tomo Korošec, 1991: Časopisni naslovi glede na ločila: k stilni vlogi ločil v časopisnih naslovih dnevnika Delo. Slavistična revija 39/1. 53–70.
Tomo Korošec, 1998: Stilistika slovenskega poročevalstva. Ljubljana: Kmečki glas.
Jeffrey Kuiken, Anne Schuth, Martjin Spitters, Maarten M. Marx, 2017: Effective Headlines of Newspaper Articles in a Digital Environment. Digital Journalism 5/10. 1300–14. Tudi na spletu.
Breda Luthar, 1998: Poetika in politika tabloidne kulture. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.
Jozef Mistrík, 1975: Žánre vecnej lteratúry. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo.
Maruša Mlekuž, 2025: Vpliv družbenih omrežij na strukturo, jezik in stil novinarskih besedil: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani.
Katarzyna Molek-Kozakowska, 2013: Towards a pragma-linguistic framework for the study of sensationalism in news headlines. Discourse & Communication 7/2. 173–93.
Logan Molyneux, Mark Coddington, 2020: Aggregation, Clickbait and Their Effect on Perceptions of Journalistic Credibility and Quality. Journalism Practice 14/4. 429–46. Tudi na spletu.
Vladimír Patráš, 2021: Pragmaštylistický profil a poverenia titulku v alternatívnej internetovej žurnalistike. Slavia Meridionalis 21. Tudi na spletu.
Shane Richmond, 2008: How SEO is changing journalism. British Journalism Review 19/4. 51–5. Tudi na spletu.
M. Joshua Scacco, Ashley Muddiman, 2015: The Current State of News Headlines. Center for Media Engagement. Univerza v Teksasu, Austin. Tudi na spletu.
Andreja Šober, 2016: Tipologija naslovov v spletnem poročevalstvu: Diplomsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.
Ori Tenenboim, Akiba Cohen, 2013: What prompts users to click and comment: A longitudinal study of online news. Journalism 16/2. 198–217. Tudi na spletu.
Barbara Sandig, 1971: Syntaktische Typologie der Schlagzeile, Möglichkeiten und Grenzen der Sprachökonomie im Zeitungsdeutsch. München.
Sunil Saxena, 2006: Headline writing. New Delhi: Sage Publications.
Igor Vobič, 2007: Novinarstvo na spletu – Kdo s(m)o novinarji? Medijska preža 29/30. 46–7. Tudi na spletu.
Igor Vobič, 2013: Journalism and the web: Continuities and Transformations of Slovenian Newspapers. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV.
Judith Flora Wanda, Baraka Samson Chipanjilo, Gregory Gondwe, Joseph Kerunga, 2021: 'Clickbait-style' headlines and journalism credibility in Sub-Saharan Africa: Exploring audience perceptions. Journal of Media and Communication Studies 13/2. 50–6.
Jeffrey Wilkinson, August E. Grant, Douglas E. Fisher, 2009: Principles of Convergent Journalism. New York: Oxford University Press.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Monika Kalin Golob

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.

Slavistična revija (http://www.srl.si) is distributed under
Creative Commons, attribution 4.0 international.
Slavistična revija publishes fully open access journals, which means that all articles are available on the internet to all users immediately upon publication. Non-commercial use and distribution in any medium is permitted, provided the author and the journal are properly credited.