The Development of Headlines in Slovenian Print and Online News Media: Language, Style, and Media Transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57589/srl.v73i4.4282

Keywords:

headlines, journalism, digitalization, tabloidization, linguistics

Abstract

The study of headlines in Slovenian journalism began in the 1970s with the research of Tomo Korošec, who attributed a key role to headlines due to their visual and linguistic prominence. Headlines are intended to provide quick information and capture attention, which was important when browsing newspapers and is even more so when skimming online media today. With the development of media, commercialization, and digitalization, headlines’ structure, length, and linguistic choices have changed. The evolution of headlines reflects technological and socio-cultural changes, making them an important indicator of the development of journalism. This article combines an overview of the historical development of headlines, the influence of tabloidization and digitalization, and linguistic research on this phenomenon in Slovenia.

References

Linda Ali, Audun Farbrot, 2013: What makes you click? The effect of question headlines on readership in computer-mediated communication. Social Influence 9/4. 289–99. Tudi na spletu.

Domen Anderle, 2024: Naslovje v spletnih medijih: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.

Josef Václav Bečka, 1973: Jazyk a styl novin. Praga: Novinař. (Knihovnička Novináře, 3).

Jonas Nygaard Blom, Keneth Reinecke Hansen, 2015: Click bait: Forward-reference as lure in online news headlines. Journal of Pragmatics 76. 87–100. Tudi na spletu.

Harald Burger, 1990/1989: Sprache der Massenmedien. Sammlung Göschen 2225. Berlin, New York: Walter de Gruyter.

Peter Dahlgren, 1996: Media Logic in Cyberspace: Repositioning Journalism and its Publics. Javnost 3/3. 59–72.

Dimitrios Giomelakis, Andreas Veglis, 2015: Employing Search Engine Optimization Techniques in Online News Article. Studies and Media Communication 3/1. 22–33. Tudi na spletu.

Kristina Gligorić, George Lifchis, Robert West, Aston Anderson, 2023: Linguistic effects on news headline success: Evidence from thousands of online field experiments (Registered Report). PloS ONE 18/3. e0281682. Tudi na spletu.

Gabriele Hooffacker, 2022: Online journalism. Wiesbaden: Palgrave Macmillan.

Špela Horvat, 2017: Jezikovne prvine spletnega novinarstva: primerjava tiskanega in spletnega medija: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.

Monika Kalin Golob, 1998: Jezikovno-stilni razvoj v slovenskih poročevalnih besedilih do začetka 20. stoletja: Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Monika Kalin Golob, 2003: H koreninam slovenskega poročevalnega stila. Ljubljana: Jutro.

Monika Kalin Golob, 2003a: Stil in novinarski škandal. Teorija in praksa 40/2. 229–44. Tudi na spletu.

Monika Kalin Golob, 2004: Moč jezika – izbor dejstev in besed. Teorija in praksa 41/3–4. 703–11. Tudi na spletu.

Monika Kalin Golob, 2006: Stilistika poročevalstva in poročevalski stil: od prvih dnevnikov do tabloidizacije medijev. Slovensko jezikoslovje danes. Ur. Ada Vidovič-Muha. Ljubljana: Slavistično društvo Slovenije. 281–92.

Monika Kalin Golob, 2007: Zgodba s prve strani: jezikovnostilna analiza. Slavistična revija 55/1–2. 169–80.

Monika Kalin Golob, 2008: Naslovje v slovenskih tiskanih medijih: od izbesedilnih panaslovov do interpretativnih čeznaslovov. 44. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. Slovenski jezik, literatura, kultura in mediji. Ur. Mateja Pezdirc Bartol. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 15–23. Tudi na spletu.

Monika Kalin Golob, 2025: Naslovje in naslovi novinarskih besedil v digitalni dobi: napovedniki, dražilniki, klikolovniki. Novinarstvo na prelomnicah. Znanstvena monografija ob 60-letnici študija novinarstva v Sloveniji. Ur. Igor Vobič, Jernej Amon Prodnik. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 307–335.

Monika Kalin Golob, Melita Poler Kovačič, 2005: Med novinarskim stilom in etiko: senzacionalizem brez meja. Družboslovne razprave 21/49–50. 289–393. Tudi na spletu.

Ana Kenk, 2025: Naslovje v spletnih medijih: študija primera portala Planet Siol.net: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani.

Tomo Korošec, 1976: Poglavja iz strukturalne analize slovenskega časopisnega stila: Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Tomo Korošec, 1977: K tipologiji časopisnih naslovov. Slavistična revija 25/1. 21–54.

Tomo Korošec, 1978: Obnovitve v časopisnih naslovih. Slavistična revija 26/2. 147–60.

Tomo Korošec, 1987: Zastrti časopisni naslovi. Jezik in slovstvo 33/5. 137–42.

Tomo Korošec, 1990: Časopisni nadnaslovi v sodobnih slovenskih dnevnikih: tipološka razvrstitev. Slavistična revija 38/3. 209–19.

Tomo Korošec, 1990a: Izpustni časopisni naslovi. Slavistična revija 38/4. 341–9.

Tomo Korošec, 1991: Časopisni naslovi glede na ločila: k stilni vlogi ločil v časopisnih naslovih dnevnika Delo. Slavistična revija 39/1. 53–70.

Tomo Korošec, 1998: Stilistika slovenskega poročevalstva. Ljubljana: Kmečki glas.

Jeffrey Kuiken, Anne Schuth, Martjin Spitters, Maarten M. Marx, 2017: Effective Headlines of Newspaper Articles in a Digital Environment. Digital Journalism 5/10. 1300–14. Tudi na spletu.

Breda Luthar, 1998: Poetika in politika tabloidne kulture. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.

Jozef Mistrík, 1975: Žánre vecnej lteratúry. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo.

Maruša Mlekuž, 2025: Vpliv družbenih omrežij na strukturo, jezik in stil novinarskih besedil: Magistrsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani.

Katarzyna Molek-Kozakowska, 2013: Towards a pragma-linguistic framework for the study of sensationalism in news headlines. Discourse & Communication 7/2. 173–93.

Logan Molyneux, Mark Coddington, 2020: Aggregation, Clickbait and Their Effect on Perceptions of Journalistic Credibility and Quality. Journalism Practice 14/4. 429–46. Tudi na spletu.

Vladimír Patráš, 2021: Pragmaštylistický profil a poverenia titulku v alternatívnej internetovej žurnalistike. Slavia Meridionalis 21. Tudi na spletu.

Shane Richmond, 2008: How SEO is changing journalism. British Journalism Review 19/4. 51–5. Tudi na spletu.

M. Joshua Scacco, Ashley Muddiman, 2015: The Current State of News Headlines. Center for Media Engagement. Univerza v Teksasu, Austin. Tudi na spletu.

Andreja Šober, 2016: Tipologija naslovov v spletnem poročevalstvu: Diplomsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani. Tudi na spletu.

Ori Tenenboim, Akiba Cohen, 2013: What prompts users to click and comment: A longitudinal study of online news. Journalism 16/2. 198–217. Tudi na spletu.

Barbara Sandig, 1971: Syntaktische Typologie der Schlagzeile, Möglichkeiten und Grenzen der Sprachökonomie im Zeitungsdeutsch. München.

Sunil Saxena, 2006: Headline writing. New Delhi: Sage Publications.

Igor Vobič, 2007: Novinarstvo na spletu – Kdo s(m)o novinarji? Medijska preža 29/30. 46–7. Tudi na spletu.

Igor Vobič, 2013: Journalism and the web: Continuities and Transformations of Slovenian Newspapers. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV.

Judith Flora Wanda, Baraka Samson Chipanjilo, Gregory Gondwe, Joseph Kerunga, 2021: 'Clickbait-style' headlines and journalism credibility in Sub-Saharan Africa: Exploring audience perceptions. Journal of Media and Communication Studies 13/2. 50–6.

Jeffrey Wilkinson, August E. Grant, Douglas E. Fisher, 2009: Principles of Convergent Journalism. New York: Oxford University Press.

Published

2025-12-19

How to Cite

Kalin Golob, M. (2025) “The Development of Headlines in Slovenian Print and Online News Media: Language, Style, and Media Transformation”, Slavistična revija, 73(4), pp. 555–570. doi: 10.57589/srl.v73i4.4282.

Issue

Section

ARTICLES