The Play within the Play as Metatheatricality and Metamediality from Cankar to Zupančič
Keywords:
contemporary Slovene drama, intertextuality, intermediality, heatre within the theatre, metadramaAbstract
This article discusses the phenomenon of a play within play or theatre within theatre as developed in twentieth-century Slovene drama, from the decadent “Moderna” movement through expressionistic Modernism and Neomodernism with its performative turn and post-dramatic theatre in a mediatized society of spectacle. The article analyzes the four pillars of contemporary Slovene drama following the crisis of absolute drama: Ivan Cankar and A Scandal in St. Florian Valley, Slavko Grum and An Event in Goga Town, Dušan Jovanović and his Play Tumor in the Head, or the Pollution of Air, and Matjaž Zupančič and The Corridor. The thesis is that a play within a play is very present, but to a varying degree, and used in different ways in order to speak metatheatrically, metatextually, and intermedially about the status of fiction and reality within art, culture, and society in specific periods.
References
Ivan CANKAR, 1971: Zbrano delo. Knj. 27: Pisma II / [pripravil in opombe napisal Jože Munda]. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
– – 2014: Pohujšanje v dolini šentflorjanski [Elektronski vir]; spremna besedila napisal [in izbor slik] Tomaž Toporišič. Ljubljana : DZS.
Guillermo GÓMEZ-PEÑA, 2001: The New Global Culture: Somewhere between Corporate Multiculturalism and the Mainstream Bizarre (a border perspective). TDR: The Drama Review - Volume 45, Number 1 (T 169). 7–30.
Slavko GRUM, 1976: Zbrano delo. Knj. 1. [uredil in opombe napisal Lado Kralj]. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
Johan HUIZINGA, 2003: O izvoru kulture v igri. Teorije igre pri Johanu Huizingi, Rogerju Cailloisu in Eugenu Finku. Ljubljana: Študentska založba.
Andrej INKRET, 1981: Drama in teater med igro in usodo. V: Dušan Jovanović: Osvoboditev Skopja in druge gledališke igre. Ljubljana: Mladinska knjiga. 391–412.
Dušan JOVANOVIČ, 1971: Igrajte tumor v glavi in onesnaženje zraka. Sodobnost, 19/8/9. Tudi na spletu.
Dragan KLAIĆ, 1999: Utopianism and Terror in Contemporary drama: The Plays of Dušan
Jovanović. Terrorism and Modern Drama. Ur. Dragan Klaić, John Orr. Edinburg: Edinburg University Press. 123–137.
Lado KRALJ, 1987: Kje stoji mesto Goga? Goga, čudovito mesto / Slavko Grum. Ljubljana: Mladinska knjiga. (Knjižnica Kondor ; 244). 189-241.
– – 1998: Drama in prostor. Primerjalna književnost. 1998. 21/2. 75–96. Tudi na spletu.
– – 1991: Pohujšanje 1991, Pohujšanje po Cankarju, Ljubljana: Slovensko mladinsko gledališče. 12–14.
Ivan MAJIĆ, 2009: “Big Brother – Od simulacije prema suvremenom mitu (čitajuči/gledajuči dramu Hodnik Matjaža Zupančiča)”. Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 46/2. 147–156.
Barbara OREL, 2003: Igra v igri. Ljubljana: MGL (Knjižnica MGL/136).
– – 2002: Igra v igri kot intertekstualni in intermedialni pojav. SR L/1 (2002). 103–116.
– – 2001: Struktura gledališča v gledališču. PK XXIV/1. 101–117.
Patrice PAVIS, 1996: Od besedila do odra, težaven porod. Prev. Suzana Koncut. V: Prisotnost, predstavljanje, teatralnost. Ur. Emil Hrvatin. Ljubljana: Maska. 141–158.
– – 1997: Gledališki slovar. Prev. Igor Lampret. Ljubljana: Mestno gledališče ljubljansko.
Stojan PELKO, 2003/04: Tema na koncu hodnika. Gledališki list SNG Drama Ljubljana. LXXXIII/14. 13–14. 43.
Mateja PEZDIRC BARTOL, 2004: Moderno v dramatiki Matjaža Zupančiča. Moderno v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi. Ur. Marko Stabej. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik (40. SSJLK). 107–115.
Petra POGOREVC, 2002: Tveganje je ključna stvar (Intervju z Matjažem Zupančičem), Literatura 131/132, 54–70.
Sophie REU, 2013: C’est du métathéâtre comme il était à espérer et à prévoir. La littérature théâtrale: entre le livre et la scène. Montpellier: l'Entretemps. 71-79.
J.-P. SARRAZAC (ur.), 2005: Lexique du drame moderne et contemporain. Belval: Circé, 2005
Irena STRNAD, 2008: Drama Hodnik Matjaža Zupančiča kot odgovor na konstrukt resničnosti današnjega sveta. Slavistična revija. 55/. 474-486.
Tomaž TOPORIŠIČ, 2005: Strategije (politične) subverzije v sodobnih scenskih umetnostih: Pograjc, Zupančič in Hrvatin: trije slovenski primeri. Maska 20/3-4. 57-70.
Veno TAUFER, 1977: Odrom ob rob. Ljubljana: DZS.
Matjaž ZUPANČIČ, 2003/04: Hodnik. Gledališki list SNG Drama Ljubljana LXXXIII/14. 19–38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Slavistična revija (http://www.srl.si) is distributed under
Creative Commons, attribution 4.0 international.
Slavistična revija publishes fully open access journals, which means that all articles are available on the internet to all users immediately upon publication. Non-commercial use and distribution in any medium is permitted, provided the author and the journal are properly credited.