Beseda-podoba-telo: Razširjeno besedilo in nove modalnosti branja in izkušanja teksta
Povzetek
V sodobni kulturi se srečujemo z vrsto zamenjav paradigem, ki usmerjajo pozornost h kulturnim vsebinam s poudarjenimi vizualnimi, kinetičnimi, taktilnimi in performativnimi učinki. Te izrazito demonstrira umetniški performans, ki kot avdiovizualen, taktilen, proprioceptičen in motoričen investira uprizorjena telesa v gibanju, je časoven in procesualen. Čeprav je performans v jedru performativnega obrata od kulture teksta (ki predstavlja literarno paradigmo) h kulturi performansa (ki vpliva tudi na neumetniška področja), sodi danes tudi tekst v performans, in sicer v tisti modalnosti, ki vključuje tako napisane/izgovorjene črke in besede kot druge besedilne sestavine: praznine, »belo pisavo«, prečrtane črke in besede, odsotnost, izginjanje in bralčevo telesnost vključujoče aranžmaje. V tem eseju obravnavamo projekta Bit.Fall in CyberSpaceLand, ki funkcionirata kot performansa hitrega pojavljanja besed in njihovega izginjanja ter kot uprizoritvi vizualnih besedilnih aranžmajev. Prav tako pa se v teh projektih vzpostavlja igra verbalnih in neverbalnih označevalcev, ki sodi k razširjenem konceptu teksta, razumljenega kot besedilna storitev; ta igra spodbuja ne-samo-branje kot novo modalnost kompleksnega izkušanja teksta.
Literatura
Alice Bell, Astrid Ensllin in Hans Rustad, 2013: Analyzing digital fiction. New York: Routledge (Routledge Studies in Rhetoric and Stylistics, 5).
Walter Benjamin, 1969: Der Erzähler: Betrachtungen zum Werk Nikolai Leskows.
Illuminationen. Frankfurt ob Majni: Suhrkamp. 409–56.
Alan Bigelow, 2018. The Forever Club. Splet.
Pascal Bonitzer, 1992: Hitchcockian suspense: Everything you always wanted to know about Lacan: (but were afraid to ask Hitchcock). Ur. S. Žižek, London in New York: Verso.
Marvin Carlson, 1996: Performance: A Critical Introduction. London: Routledge. Ulrik Ekman, 2013: Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing.
Cambridge (Mass), London: The MIT Press.
Markku Eskelinen, 2013. The Four Corners of the E-lit World: Textual Instruments, Operational Logics, Wetware Studies, and Cybertext Poetics. Primerjalna književ- nost 36/1. 13–23.
Erika Fischer-Lichte, 2008: Estetika performativnega. Ljubljana: Študentska založba (knjižna zbirka Koda).
Stanley Fish, 1980: Is There a Text in This Class?: The Authority of Interpretive Communities, Cambridge, MA: Harvard University Press.
William Gibson, 1992: Agrippa. Splet.
RoseLee Goldberg, 1988: Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames and Hudson (zbirka World of Art).
Zuzana Husarova in Lubomir Panak, 2011. Enter:in’ Wodies.Splet.
Roman Ingarden, 1990: Literarna umetnina. Ljubljana: ŠKUC, FF UL (SH). Wolfgang Iser, 2006: How to Do Theory. Malden, MA: Blackwell Publishing. Fredric Jameson, 1992: Postmodernizem. Ljubljana: Problemi-Razprave.
Ilija Kabakov, 1997: Looking Up, Reading the Words. Splet.
Eduardo Kac, 2007a: Holopoetry. Media Poetry: An International Antology. Bristol, Chicago: Intellect Books. 129–56.
Eduardo Kac, 2007b: Space Poetry Manifesto. Splet.
Eduardo Kac, 2017: Inner Telescope. Vimeo.
Hans-Thies Lehmann, 2003: Postdramsko gledališče. Ljubljana: Maska, zbirka Transformacije 12.
Sol Lewitt, 1967: Paragraphs on Conceptual Art. Artforum 1. Splet.
Jurij Lotman, 1977: The Structure of The Artistic Text. Ann Arbor, Michigan: The University of Michigan.
Maja Murnik, 2017: Art in weightlessness: From outer space to virtual worlds. Virtual Creativity 7/1. 29–40.
Michael A. Peters, Tina Besley in Petar Jandrić, 2018: Postdigital Knowledge Cultures and Their Politics. ECNU Review of Education 1/2. 23–43.
Julius Popp, 2006: Bitt.Fall. Vimeo.
Retort, 2004. Afflicted Powers. New Left Review. Splet.
Henry M. Sayre, 1989: The Object of Performance. Chicago in London: The University of Chicago Press.
Michael Snow, 1982: So is This. Youtube.
Janez Strehovec, 2017b: Vanishing letters in text-based digital installations. First Monday 22/2. Splet.
Paolo Virno, 2003: Slovnica mnoštva. Ljubljana: Krtina.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Slavistična revija (http://www.srl.si) is distributed under
Creative Commons, attribution 4.0 international.
Slavistična revija publishes fully open access journals, which means that all articles are available on the internet to all users immediately upon publication. Non-commercial use and distribution in any medium is permitted, provided the author and the journal are properly credited.